Fiscaal dobbelen

Waarschijnlijk heeft u ooit van uw leven wel eens gedobbeld, of werpt u nog regelmatig de dobbelstenen naast een vers getapt biertje. We spreken regelmatig met klanten die met de handen in het haar naar de fiscale dobbelbeker turen. En dan hebben we het natuurlijk over het fiscale autobeleid van onze overheid, wat anders?

Fiscaal dobbelen

 

 

 

 

 

 

Het gaat zelden goed als de overheid beleid maakt om het milieu te dienen. Kijk maar eens naar de perikelen op de markt voor zonnepanelen. Hoeveel mensen visten niet achter het net toen de overheid ruimhartig begon te strooien met aankoopsubsidies. Het liep geweldig, totdat de pot leeg was. Met het beheer en aanschaf van auto’s is het niet veel anders, helaas wel vele malen gecompliceerder.

Bij de fiscale behandeling van autokosten hanteert de overheid tegenwoordig verschillende instrumenten om met de ene hand belasting te innen en met de andere hand milieudoelstellingen te dienen. Ooit was het rechtlijnig en simpel, totdat in 2008 de zogenaamde slurptax werd ingevoerd. Dat was de eerste stap naar onvoorspelbaar beleid.

Anno 2017 moeten we behoorlijk puzzelen om een verstandige autokeuze te bepalen, vooral waar het gaat om de aankoop van elektrische auto’s, of plug-in-hybrides. Deze laatste auto’s verliezen alle in het verleden toegekende belastingvoordelen en worden voortaan behandeld als normale auto’s. Wel zal er voor de motorrijtuigenbelasting tijdelijk een halftarief gelden om de tweedehandswaarde positief te beïnvloeden. Wij houden onze vingers gekruist of dat bewaarheid gaat worden.

Elektrische auto’s behouden hun fiscale voordelen, althans voor zover dat nu bekend is. Wel komt er in 2019 een maximale catalogusprijs voor berekening van de fiscale bijtelling. Het tarief van 4% geldt dan tot € 50.000, daarboven wordt het 22%. Op dit moment biedt de markt populaire, elektrische auto’s die met deze maatregel in een ander daglicht komen te staan. De volle bijtelling over een top benzineauto met een lagere catalogusprijs wordt immers vrijwel competitief met het tarief van sommige volbloed elektrische auto’s. Dat wordt dus rekenen!

We zeiden het al: het bepalen van autobeleid lijkt veel op fiscaal dobbelen. Wat vandaag geldt, is morgen anders. Ons advies luidt ‘keep it simple’: neem gerust contact op met Marcel Meijer voor een (gratis) deskundig advies en profiteer op de koop toe van een gunstig leasetarief.