Autobrief 2: Help, de wereld verandert

Wie niet van verandering houdt, moet niet in de wereld van automobiliteit stappen. Want daar zijn veranderingen niet van de lucht. Eind vorig jaar ging de kogel door de kerk en werden de autobelastingen voor 2016 definitief bekend gemaakt. Het nieuwe bijtellingstarief zou 4, 15, 21 en 25% worden, afhankelijk van de milieuprestaties van de auto. Maar dat staat nu alweer op de tocht. Het kabinet gaat in 2017 de autobelasting veranderen: de motorrijtuigenbelasting gaat omlaag en het aantal bijtellingscategorieën voor werknemers met een zaakauto wordt teruggeschroefd van vijf naar twee, met een gefaseerde gelijkschakeling voor plugin-hybrides. En automobilisten met oude, ongefilterde diesels gaan fors meer wegenbelasting betalen. En tenslotte de BPM: deze wordt in glijdende schaal verlaagd met in totaal 12% in 2020. Op zich goed nieuws, maar lastig voor het begroten van restwaarde van auto’s.

VOORKOM STIJGENDE AUTOKOSTEN

Er lijkt geen einde te komen aan de opgaande lijn van stijgende autokosten. Ook voor werknemers wordt het rijden in een auto van de zaak er niet vrolijker op. Als je als ondernemer niets doet en vasthoudt aan het traditionele mobiliteitsbeleid, verlies je vroeg of laat de grip op de vervoerskosten in je bedrijf. Dat hoeft echter niet, want ook de wereld om ons heen verandert. Kijk maar eens naar de manier waarop sommige bedrijven werkplekken en arbeidstijden flexibiliseren. Zij zetten een trend in gang die niet meer omkeerbaar is. Het begin is er. Ik zie de BV Nederland in toenemende mate plaats- en tijdonafhankelijk werken en menig bedrijf is al bezig de mogelijkheden en werkomstandigheden naar het belang van die flexibiliteit om te buigen. Het is met name dit vlak dat je de instrumenten biedt om grip op je autokosten te houden.


ZWALKENDE OVERHEID

Betekent dit het einde van de leaseauto? Zo ver zal het niet komen. De leaseauto is vast verankerd in onze mobiliteit en er is geen reden om te veronderstellen dat daaraan een einde komt. Wel is het belangrijk dat de overheid nu eindelijk eens een vaste hand van beleid maken krijgt en eens leert te luisteren naar mensen uit de praktijk . Ik bied me graag aan als gesprekspartner en in mijn volgende blog zal ik wat voorbeelden te geven van het zwabberbeleid dat in de markt tot veel onbegrip heeft geleid. Niemand vindt het leuk om belasting te betalen, maar als het duidelijk is en als redelijk wordt ervaren, kan het nooit ontwrichtend werken. Gelukkig lijkt dat deel van de wereld eindelijk een beetje te veranderen!

Leave a Comment