Eerste kamer neemt wetsvoorstel Autobrief II aan

De Eerste Kamer heeft op 5 juli 2016 het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief II aangenomen. Met deze wet worden de diverse autobelastingen geregeld voor de periode 2017 tot en met 2020. De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt.

Eric Wiebes

Voor de bijtelling gaat vanaf 2017 een nieuw standaardpercentage van 22% gelden. Het huidige 25% tarief blijft nog van kracht op alle auto’s met een eerste tenaamstelling voorafgaand aan inwerkingtreding van de wet. Voor auto’s met een lagere bijtelling geldt een overgangsregeling, waarmee de huidige 60-maandsperiode uitgediend mag worden.

Voor de bijtelling geldt vanaf 2017 voor nieuwe auto’s nog wel een korting voor auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km. De bijtelling is dan 4% van de cataloguswaarde. Vanaf 2019 geldt dat percentage alleen voor zover de catalogusprijs niet meer is dan 50.000 euro. De staatssecretaris heeft overigens al wel aangekondigd dit lage bijtellingstarief tussentijds te evalueren, zodat hij per 2019 voor nieuwe gevallen wijzigingen kan doorvoeren als dat wenselijk blijkt te zijn.

Volledig elektrische auto’s behouden hun BPM-vrijstelling en het MRB-nihiltarief. Voor plug-in hybride auto’s blijft het halftarief van de wegenbelasting (MRB) bestaan tot en met 2020. De verhoging tot een driekwarttarief in de jaren 2019 en 2020 gaat niet door. De nieuwe bijtellingstarieven leiden tot hogere belastingopbrengsten. Mede daardoor is er ruimte voor verlaging van andere tarieven. Zo gaan de MRB-tarieven per 2017 omlaag en wordt de BPM stapsgewijs afgebouwd met bijna 15% tot en met 2020.

Bron: AMD

Leave a Comment