Auto assemblage

Nieuwe klap auto industrie magnesiumtekort dreigt wereldwijde productie lam te leggen

De auto-industrie heeft het momenteel al hard te verduren dankzij het tekort aan chips en halfgeleiders, waardoor vele fabrieken stilgelegd worden. Daar dreigt nu in Europa een nieuwe crisis bovenop te komen door een tekort aan magnesium. 

Magnesium is essentieel voor de productie van aluminium. Dat materiaal is op grote schaal nodig voor het bouwen van auto’s. Het wordt gebruikt in versnellingsbakken, stuurkolommen en remmen, stoelframes, bij brandstoftanks, in de carrosserie en voor tal van andere onderdelen. Ongeveer 85 procent van de wereldwijde magnesiumproductie komt uit China en een groot deel daarvan komt uit de stad Yulin in de provincie Shaanxi. Maar door een energiecrisis zijn daar aan tal van fabrieken productiebeperkingen opgelegd. Van de vijftig magnesiumfabrieken zijn er nog slechts vijftien actief. Die draaien ook nog op halve kracht, om aan de energievereisten te voldoen. Dat blijft minstens zo tot het einde van het jaar.

Geen alternatieven

Analisten waarschuwen in The Financial Times dat de voorraden magnesium in de rest van de wereld snel slinken. De Duitse en Europese auto-industrie, voor magnesium bijna volledig afhankelijk van China, dreigt in november niks meer te krijgen. ,,Er zijn geen alternatieven voor de productie van aluminium”, zegt Barclays-analist Amos Fletcher. ,,Als de aanvoer van magnesium stopt, wordt de volledige auto-industrie mogelijk gedwongen te stoppen.”

Consumenten zullen in dat geval nog langer op hun nieuwe auto moeten wachten, terwijl door het tekort aan halfgeleiders de levertermijnen al verdubbeld of zelfs verdrievoudigd waren.

Bron: AD-online 22-10-2021