Overstappen en wegwezen!

De files in Nederland blijven groeien. Er is zelfs een woord voor bedacht: verkeersobstipatie.

Het klinkt als een ziekte en dat is het ook. In zo’n situatie mag de overheid eigenlijk niet stil blijven zitten en daarom heb ik ook dit jaar weer met belangstelling uitgekeken naar de regeringsplannen voor de nieuwe kabinetsperiode. Helaas komen we weer niet verder dan een handvol asfalt en een onderhoudsbeurt voor de fiscale bijtelling omdat die te veel kostte. Kennelijk is de geneeskracht van onze overheid niet sterk genoeg om dingen tot stand te brengen. Een filevrij Nederland bijvoorbeeld.

Is de patiënt misschien niet ziek genoeg?

Ik vrees van wel: zakelijke autorijders verliezen momenteel 50 tot 60 uur per jaar door fileproblemen en dat wordt alleen maar erger, want de economie groeit. De economische schade voor werkgevers, overheid en het milieu is nu al enorm, nog afgezien van de immense parkeerproblematiek. Op sommige plaatsen begint het verkeer echt vast te lopen en lijkt het fileleed onbeheersbaar te worden. De oplossing is simpel, gewoon minder auto’s op de weg toestaan, maar daar zal niemand zijn vingers aan branden.

Het lijkt een onoplosbare kwestie, maar toch bestaan er al veel innovatieve mobiliteitsvarianten die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan een betere doorstroming van de BV Nederland. Het probleem is dat het nu nog te veel losse ingrediënten zijn en te weinig een homogeen geneesmiddel. Denk bijvoorbeeld aan deelauto’s, de NS-businesskaart, shortlease, het mobiliteitsbudget, private lease, multi mobiliteitskaarten, registratiesystemen, enzovoort. Het bedrijfsleven is er klaar voor en het enige dat hard nodig hebben is de strakke regie van een visionaire overheid.

Ik zou graag zien dat de overheid en aanbieders van mobiliteitsdiensten (ook leasemaatschappijen) de handen ineen slaan om het aanbod van alternatief vervoer te richten op het cruciale omslagpunt waar het gemak van de eigen auto kentert naar ongemak. Dat is het punt waar files de meeste pijn veroorzaken. Om die pijn te verzachten moeten rondom de grote steden meer transferia verschijnen waar alternatief vervoer in meerdere varianten beschikbaar is. Dat laatste is belangrijk: het kiezen van ander vervoer dan de auto moet zo makkelijk zijn als het omdraaien van de contactsleutel. Overstappen en wegwezen zogezegd.

Leave a Comment