Particulier slecht af met leaseauto

In een voorgaande blog schreef ik over de fantasiemarketing rond private lease. De aanleiding was een congres rond dit thema. Ingegeven door snel veranderende fiscale regelingen, is private lease tegenwoordig een hot item waar veel aanbieders met scherpe tarieven op inhaken. De branche bleek zich zorgen te maken en dat was volgens mij terecht.

Volgens onderstaand bericht dat vanmorgen in de Telegraaf stond, is de particulier slecht af met een leaseauto. Zo sterk wil ik het zeker niet stellen, maar ik geef toe dat het opletten is geblazen.

Citaat Telegraaf:

prive-lease

De private autoleasecontracten voor particulieren die nu druk worden gepromoot blijken regelmatig vervelende kleine lettertjes te hebben. Die kunnen klanten duizenden euro’s kosten.

Renate Hemerik van VNA erkent dat de contracten van leaseauto’s voor particulieren nog moeten worden aangepast.

De Vereniging Auto van de Zaak concludeert dit na een analyse van elf overeenkomsten. Volgens voorzitter Martin Huisman dreigen er vooral financiële kleerscheuren bij voortijdige beëindiging van een contract en bij het inleveren van de auto. „In het laatste geval hanteren sommige leasemaatschappijen een vergoeding van wel driehonderd euro per schade. Dus ook voor een kleine kras die hoort bij normaal gebruik”, aldus de voorman van de belangenorganisatie.

Rechtszaak

„Bij voortijdige beëindiging – wanneer je de auto niet meer nodig hebt door werkloosheid, na een scheiding of vanwege overlijden – hanteren sommige leasemaatschappijen extreme afkoopsommen. We ondersteunen een rechtszaak waarbij iemand na twee jaar contract 6500 euro boete voor een Peugeot 107 moest betalen. Die auto was niet eens meer zoveel waard.”

Het gaat volgens Auto van de Zaak mis doordat de berekening die onder de afkoopsommen ligt vaak volstrekt onduidelijk is. Sommige leasemaatschappijen hanteren een vast tarief van bijvoorbeeld twee maandbedragen. Anderen slaan de klant aan voor het verschil tussen de boekwaarde en de handelsprijs. Plus alle gederfde inkomsten van het resterende contract. „Dat je iets betaalt bij contractbreuk is logisch, maar niet zulke onredelijke bedragen. De klant moet bovendien van tevoren weten waar hij aan toe is. En niet zoals nu alleen maar lekker worden gemaakt met een laag maandbedrag”, aldus Martin Huisman.

Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA) rijden er inmiddels 20.000 door particulieren geleasete personenwagens rond. Directeur Renate Hemerik erkent dat de contractvoorwaarden nog aanpassing behoeven. Er wordt gewerkt aan een standaardovereenkomst. Dit gebeurt in overleg met consumentenorganisaties en het ministerie van Economische Zaken.

Leave a Comment