Verleidelijke intermediairs

Wat is dat eigenlijk, een intermediair? Volgens het woordenboek is het een bedrijf dat zich richt op financiële diensten. Het is een benaming die misschien bedoeld is om vertrouwen te wekken, maar dat doel hopeloos voorbij schiet. Niet alleen qua imago, maar ook omdat de intermediair zich niet richt op financiële dienstverlening, maar slechts optreedt als wederverkoper. Daarmee is eigenlijk alles gezegd.

De intermediair is een tussenpersoon in het verkooptraject van financiële producten en daar hoort autolease ook bij. Een ons bekende marketingexpert beschreef het distributienetwerk van intermediairs, oftewel tussenpersonen, als een trechtermodel: “Ze vangen in de breedte van de markt de handel op en trechteren die naar één of hooguit enkele aanbieders.” Dit is een juist beeld van de situatie. In de markt voor autolease is het inmiddels een bekend verschijnsel: aanbieders van autolease die de klant in een paar muisklikken digitaal naar de laagste prijs leiden.

Natuurlijk zijn er leaseklanten die alleen geïnteresseerd zijn in het goedkoopste aanbod. Die zijn bij de tussenpersoon dus aan het juiste adres. En of goedkoop uiteindelijk duurkoop wordt zal moeten blijken. Er is een kans dat het goed afloopt, mits het voorzienbare gebruik van de auto en niet te vergeten de gebruiksomstandigheden goed zijn vastgelegd. Maar hoe dan ook: het is en blijft confectie.

Law concept: computer keyboard with Business Man icon and word Expert Advice, selected focus on enter button, 3d render

Wie maatwerk verlangt op basis van scherpe prijzen, toegesneden voorwaarden en daarnaast zaken wil doen met een actieve en betrokken mobiliteitsadviseur, doet er goed aan even verder te kijken voordat men met een paar muisklikken een meerjarig leasecontract aangaat.

Leave a Comment