Vervallen we weer in oude fouten?

De economie trekt aan en jaagt de behoefte aan zakelijke mobiliteit op. Het aantal aanvragen van leaseofferten neemt weer toe en de leasevloot staat binnenkort weer aan het begin van een stijgende tendens: meer auto’s, meer kilometers, meer liters en meer autokosten. Er staan weer goede tijden voor de deur, maar de vraag is voor wie? Wie geen grip heeft op de (variabele) autokosten in zijn bedrijf zal binnenkort het gelag betalen.

Grip op autokosten! Ik hoor deze kreet steeds vaker. Logisch, want de zaakauto is in veel bedrijven een hoge kostenpost, soms zelfs tot in de top drie van de hoogste bedrijfskosten. En iedereen is het er over eens dat het anders moet. Het toverwoord lijkt tegenwoordig het mobiliteitsbudget te zijn. In veel bedrijven wordt er al aan gewerkt, met steun van enthousiaste medewerkers die af willen van de veel bekritiseerde forfaitaire bijtelling. Met een mobiliteitsbudget kan dat, terwijl de werknemer er ook nog wat geld aan kan overhouden. Tenminste, als het budget zorgvuldig beheerd wordt en als er de juiste fiscale keuzes zijn gemaakt. Want ook bij het mobiliteitsbudget spreekt de fiscus een woordje mee.

Analyse noodzakelijk Het mobiliteitsbudget is niet veel anders dan het delegeren van verantwoordelijkheid voor de reis-en autokosten aan de betreffende medewerkers. Hierdoor kan een werknemer zelf bepalen welke vervoersvariant hij kiest: soms is dat de auto en soms de trein, taxi of fiets. Ik adviseer altijd eerst een analyse te maken van de doelstellingen die je als ondernemer nastreeft. Daar horen natuurlijk ook de milieudoelstellingen bij en niet te vergeten de arbeidsvoorwaardelijke elementen.

Pas als ik alle onderdelen van je vervoersbeleid heb gewogen kan ik een gefundeerd advies geven over de voor- of nadelen van een mobiliteitsbudget. Het is namelijk geen toverwoord en de regelingen rondom de auto van de zaak kunnen meestal ook op een andere manier gemoderniseerd worden. Ik denk hierbij aan een beloningssysteem om het kostenbewustzijn en het gedrag van werknemers positief te beïnvloeden. Ik ken ondernemers die op deze manier tot 15% op hun variabele autokosten hebben bespaard.

Kortom, verval niet in je oude fouten en moderniseer op tijd je traditionele vervoersbeleid. Als je me even belt of mailt, maken we samen een plan van aanpak.

Meer informatie over de Grip op autokosten leest u op de site van De MobiliteitsArchitect

Leave a Comment