‘Forse prijsverhogingen nieuwe auto’s houden restwaarden hoog tot in 2023′

Het aanbod van tweedehands auto's op de advertentieportals loopt sterk terug.

Restwaardebepaler Autotelex verwacht dat het het restwaardeniveau tot ver in 2023 hoog blijft. Ook verwacht het bedrijf dat het prijsopdrijvende effect van de hogere nieuwprijzen steeds zichtbaarder wordt. “We zien dat alle (grote) merken dit jaar hun prijzen, soms fors, hebben verhoogd. Een merk als Mini doet dat zelfs in 2 stappen, een prijsverhoging per juli en nog een per november 2022”, schrijft Autotelex. “Bij bedrijfsauto’s zijn de prijsverhogingen behoorlijk variabel, maar blijven er ook zeer scherpe aanbiedingen bestaan, zoals bijvoorbeeld de Black line versies van de Toyota Proace.” 

Op de iets langere termijn (1-2 jaar) is het eveneens goed voorstelbaar dat restwaarden hoog blijven.

Europa

Het aanbod van tweedehands auto’s op de advertentieportals loopt sterk terug, omdat de juiste auto’s moeilijk te vinden zijn. De import van personenauto’s ligt in juli 2022 minder 29 procent lager dan in juli 2021. Ook deze daling heeft te maken met de aanhoudende schaarste, er zijn momenteel in heel Europa weinig tweedehands auto’s te koop waar in Nederland nog wat op verdiend kan worden. Volgens Autotelex is de lagere b2c-verkoop puur te wijten aan de lagere voorraden.

Ook de export van personenauto’s t/m 10 jaar oud neemt af ten opzichte van vorige maand, met circa 6 procent. In het lopende jaar bedraagt de afname van 12 procent.

EV’s

Autotelex verwacht dat het onderscheid tussen zowel restwaarden als het restwaardeverloop van brandstofauto’s en elektrische auto’s op langere termijn steeds groter gaat worden.

Afhankelijk van de snelheid van het uitfaseren van de brandstofauto en de ontwikkelingen rondom de elektrische auto zullen de verwachtingen steeds moeten worden bijgesteld.

Bron: Automotive online | 12-08-2022